Zjazd IDzień 1. Piątek godz. 14:00 - 18:30 Prowadzący: dr Lilia Suchocka - Kwestie organizacyjne Studium
- Zakres tematyczny
- Zasady uczestnictwa
- Warunki zaliczenia
- Warsztat integracyjny mający na celu doświadczenia grupowego w nurcie Logo- i Noo-psychoterapeutycznym
Dzień 2. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Wprowadzenie do Logoterapii- Antropologiczno-filozoficzne źródła Logoteorii i Logoterapii
- Logoterapia a inne kierunki psychoterapeutyczne
- Psychoanaliza
- Psychologia indywidualna
- Psychologia behawioralna
- Psychologia humanistyczna
- Podstawy i założenia Logoteorii (Analizy Egzystencjalnej) i Logoterapii V.E. Frankla
- Antropologia przestrzenna wg V.E. Frankla
Noo-psychoteoria i Noo-psychoterapia- Podstawy teoretyczne
- K. Popielski kontynuator Logoterapii w Polsce
- „Wielowymiarowość ludzkiej egzystencji” koncepcja człowieka w ujęciu Logoterapii i Noo-psychoterapii
- Diagnoza
- Terapia
- Redukcjonistyczne rozumienie człowieka w praktyce psychoterapeutycznej
- Psychologizm
- Socjologizm
- Skutki i konsekwencje
- Zapobieganie
Dzień 3. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Piotr Machała Podstawy filozoficzne Logoterapii- Historia filozofii w służbie myślenia człowieka
Starożytność i średniowiecze- klasycyzm myślenia człowieka
- Od mitologii (bogowie przyrody) w drodze ku arhe – presokratycy
- Rewolucja Sokratesa
- Dwaj najwięksi- Platon (dwa światy) i Arystoteles (coś z materii i coś z formy)
- Rożne szkoły i różne koncepcje człowieka w świecie materii
- Średniowiecze - klasyczna definicja osoby i scholastyczna metoda myślenia i naukowości
Rewolucja nowożytnego ujęcia „osoby”- sceptycyzm wobec zmysłów, humanizm, zmiana paradygmatu pytania o człowieku - Myślenie jako jedyna pewna rzecz - René Descartes (Kartezjusz)
- Krytyka czystego i praktycznego rozumu- Immanuel Kant
- Nie pytać „dlaczego”- lecz pytać „jak”- pozytywizm
Ateizm jako próba uwolnienia od ograniczoności i jego skutki - Śmierć bożyszcz - Friedrich Nietzsche
- Ukryte ateizmy - drogą do humanizmu?
- Jean-Paul Sartre - ateizm egzystencjalny: „Nie okradaj mnie=nie patrz na mnie”?
Upadek „człowieczeństwa” - „Szczury Camusa” czy „Mit Syzyfa”, a może „Człowiek zbuntowany”?
Judaistyczny rodowód myśli V.E. Frankla - Filozofia dialogu -M. Buber Filozofia twarzy- E. Levinas
- Fenomenologia w służbie logoterapii
- E. Husserl - wektor myślenia. Uczniowie: M. Heidegger- „bycie bytu” myślane przed bytem bytu E. Stein- filozofia wczucia M. Scheller- wartości
Powrót do klasycznej definicji osoby ludzkiej w myśli V. E. Frankla Zderzenie myśli V. E. Franka z Personalizmem Lubelskim 2. Wypracowanie pojęć niezbędnych do rozumienia tła filozoficznego i nawiązań w myśli V. E. Frankla do filozoficznych koncepcji oraz praca z teksami źródłowymi.
|
Zjazd IIDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Koncepcja noetycznego wymiaru osobowości wg K. Popielskiego- Jakości noetyczne - charakterystyka i znaczenie w diagnozie i terapii
- Aktywność noetyczna - charakterystyka i znaczenie w diagnozie i terapii
- Postawy noetyczne - charakterystyka i znaczenie w diagnozie i terapii
- Temporalność noetyczna - charakterystyka i znaczenie w diagnozie i terapii
- Test Noo-dynamiki (TND) K. Popielskiego - interpretacja dynamiki poczucia sensu życia w oparciu o konkretne wyniki
- Orientacja temporalna w psychoterapii
- Modele
- Interpretacja
- Zastosowanie
- Specyfika fenomenów ludzkiej egzystencji
- Wolność
- Godność
- Odpowiedzialność
- Sumienie
- Otwartość-intencjonalność
- Dojrzałość noetyczna
- Cierpienie
- Problematyka potrzeb a poczucie sensu
Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka - Kategoria poczucia sensu życia:
- Struktura
- Funkcje
- Dynamika
- Poczucie szczęścia: struktura i charakterystyka
- Utrata poczucia sensu życia
- Symptomy
- Skutki dla funkcjonowania jednostki
- Terapia
- Charakterystyka pojęć i symptomy wg V.E. Frankla
- Poczucie nudy
- Pustka egzystencjalna
- Frustracja egzystencjalna
- Kryzys egzystencjalny/noogenny
- Nerwica niedzielna
- Nerwica spowodowana bezrobociem
- Absolutyzacja pracy
- Egzystencjalny wymiar wypalenia zawodowego
- Problemy egzystencjalne
- Patologia ducha czasu wg V.E. Frankla
- Prowizoryczna egzystencja
- Postawa fatalistyczna
- Kolektywistyczne myślenie
- Fanatyzm
|
Zjazd III Dzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: ks. mgr Wojciech Porada
Logoterapia a duchowy wymiar egzystencji 1. Duchowość w Logoterapii. Podstawy i założenia teoretyczne - Ogólne wprowadzenie w pojęcia: duchowość, dusza, religia, religijność, mistycyzm, pobożność, transcendencja, immanencja
- Koncepcja duszy w logoterapii
- Judaistyczne rozumienie osoby ludzkiej i duchowości
- Konfrontacja po-oświeceniowego pojęcia osoby ludzkiej a logoterapeutyczna
- Personalistyczny wymiar duchowości
- Cechy dojrzałej duchowości
- Psychologia religii, jej główne koncepcje i ewolucja
- „Nieuświadomiony Bóg”- koncepcja duchowości w myśli Frankla
Koncepcja sumienia w logoterapii:. - Sumenie jako „organ sensu”
- Sumienie dojrzałe
- Sumienie skrupulatne
- Sumienie jako wyraz duchowości człowieka
- Sumienie a wolność i odpowiedzialność
- Poczucie winy
Koncepcja obowiązków moralnych: - Obowiązek samorealizacji
- Obowiązek miłości
- Obowiązek odnajdywania Boga
- Koncepcja nieświadomej duchowości i religijności
2. Duchowość w pomocy psychologicznej i psychoterapii 3. Dojrzałość religijna: - Wspieranie dojrzałości religijnej
- Skutki i zagrożenia niedojrzałości religijnej
4. Logoterapia w poradnictwie psychologiczno-pastoralnym - Specyfika pracy
- Formy i metody pracy
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Problematyka wartości w psychologii, pedagogice i psychoterapii- Koncepcje rozumienia wartości wg wybranych autorów
- Obiektywno-normatywna koncepcja wartości M. Scheler’a
- Metoda rangowania wartości M. Rokeach
- Metoda urzeczywistniania wartości V.E. Frankl
- Denotacyjno-konotacyjna koncepcja wartości K. Popielskiego
- Metoda analizy emocjonalnych doznań H. Hermans’a
- Psychoterapia poprzez wartości - cele, motywacje, Quasi-wartości (antywartości)
- Zagrożenie
- Diagnoza
- Terapia
- Skala Preferencji Wartości (SPW) K. Popielskiego
- Zastosowanie
- Sposób przeprowadzania badania
- Analiza i interpretacja wyników
- Koncepcja tendencji „ku” – koncepcja K. Popielskiego
- Funkcje wartości bycia, rozwoju i stawania się jednostki
- Sposoby realizacji wartości
- Wartości deklarowane i wartości realizowane – skutki w rozwoju i funkcjonowaniu jednostki
- Metody diagnozy problemów z zakresu zdrowia, zaburzeń noo-psychosomatycznych i egzystencjalnych
Klucze, zasady obliczania wyników, zastosowanie: - Test Noo-dynamiki (TND) K. Popielskiego
- Skala zaburzeń Noo-Psychosomatycznych (NPS) K. Popielskiego
- Test Celów Życiowych (PIL) J.C. Crumbaugh, L.T. Macholick
- Test poszukiwania celów noetycznych (SONG) J.C. Crumbaugh, (adaptacja K. Popielski)
- Test kategorii nadające sens (Logo-test) E. Lukas (adaptacja K. Popielski)
|
Zjazd IVDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Problematyka nerwic- Definicje nerwic
- Objawy osiowe nerwic
- Specyfika zaburzeń w nerwicach
- Zaburzenia somatyczne
- Zaburzenia przeżywania
- Zaburzenia zachowania
- Nerwice noogenne
- Symptomy
- Rodzaje
- Przyczyny
- Terapia
- Analiza przypadków
- Błędne koło lęku
- Nerwice instytucjogenne
- Lęk noogenny, stres noogenny:
- Kategorie egzystencjalne funkcjonowania człowieka: muszę, chcę, powinienem, mogę
Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Anna Sokołowska Aspekty psychologicznej diagnozy klinicznej- Podstawy teoretyczne, zasady stosowania i wykorzystanie w pracy z pacjentem
- Cel
- Przedmiot
- Typologia
- Metodologia
- Merytoryczne błędy w diagnozie klinicznej
- Etapy diagnozy
- Etap prediagnostyczny
- rola i specyfika kontaktu
- dystans psychologiczny
- Etap badania i wstępnych decyzji
- Dane diagnostyczne
- Źródła informacji
- Definiowanie problemu.
- Podstawowe procedury wykorzystywane w diagnozowaniu
- Zachowania testowe i pozatestowe
- Ilościowy i jakościowy opis zachowań
- Etap prognozowania diagnostycznego
Podstawowe umiejętności diagnozowania:- Wywiad i rozmowa psychologiczna
- Obserwacja
- Badanie procesów poznawczych
- Techniki kwestionariuszowe
- Techniki projekcyjne
- Etap wyjaśniania
- Poszukiwanie związków zachowań testowych i pozatestowych
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy |
Zjazd VDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Angelika Szczepanik Podstawy psychologii klinicznej w praktyce Logoterapeutycznej- Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem substancji psychoaktywnej (alkoholu, opiatów, kanabinoli, leków uspokajających, kokainy, substancji stymulujących, substancji halucynogennych, paleniem tytuniu, substancji lotnych)
- Ostre zatrucie
- Używanie szkodliwe
- Zespół uzależnienia
- Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowe
- Schizofrenia
- Uporczywe zaburzenia urojeniowe
- Zaburzenia schizoafektywne
- Zaburzenia nastroju
- Epizod maniakalny
- Zaburzenia afektywne dwubiegunowe
- Epizod depresyjny
- Zespoły behawioralne związane z zaburzeniami fizjologicznymi z czynnikami fizycznymi
- Zaburzenia odżywiania
- Nieorganiczne zaburzenia snu
- Nadużywanie substancji niepowodujących uzależnienia
- Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych
- Specyficzne zaburzenia osobowości
- Osobowość paranoiczna
- Osobowość schizoidalna
- Osobowość antyspołeczna
- Osobowość chwiejna emocjonalnie
- Osobowość anankastyczna
- Osobowość lękliwa
- Osobowość zależna
- Typ borderline (z pogranicza)
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Techniki logoterapeutyczne V.E. Frankla- Podstawy teoretyczne, zasady stosowania i wykorzystanie w pracy z pacjentem
- Dialog sokratejski
- Modulacja postaw
- Dereflekcja
- Sugestia
- Intencja paradoksalna
- Pozytywne autoinstruowanie
- Wyrażanie humoru
- Terapia pięknem
- „Aha” przeżycie
- Metody graficzne K. Popielskiego w pracy z pacjentem
- Metoda analizy konceptów egzystencjalnych (MAG_egz)
- Praca z pacjentem – ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń egzystencjalnie znaczących (negatywnych oraz pozytywnych), uczuć egzystencjalnie ważnych
- Rozwój i integracja
- Dziedziczenie i rozstrzyganie
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy |
Zjazd VIDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Anna Sokołowska Podstawy pracy indywidualnej z pacjentem - Rodzaje profesjonalnej pomocy
- Zasady budowania relacji z pacjentem
- Plan pierwszego spotkania
- Wywiad i zbieranie danych
- Nawiązywanie kontaktu terapeutycznego w nurcie Logoterapeutycznym
- Dostosowanie werbalne i niewerbalne do pacjenta
- Poznanie oczekiwań pacjenta
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa
- Motywowanie do podjęcia terapii
- Docenienie decyzji pacjenta o podjęciu terapii
- Elementy praktyczne:
- Kontakt terapeutyczny zapobiegający oporowi pacjenta;
- Omówienie kontaktu terapeutycznego w ujęciu Logoterapeutycznym;
- Zawieranie kontraktu terapeutycznego;
- Budowanie relacji:
- Uważność
- Słuchanie empatyczne
- Znaczenie postawy akceptacji siebie i pacjenta
- Dawanie wsparcia
- Pytania stymulujące i podtrzymujące kontakt terapeutyczny;
- Identyfikowanie, rozumienie, nazywanie problemu pacjenta; uzgadnianie rozpoznanych problemów z pacjentem;
- Trudności pacjenta w kontakcie - zapobieganie, rozwiązywanie.
- Pacjent jako podmiot-osobowy w procesie terapeutycznym:
- transcendujący ograniczenie,
- świadomy siebie,
- zdolny do wyboru,
- działający intencjonalnie.
- Poradnictwo noetycznie zorientowane:
- Rozwojowo/ukierunkowujące
- Wspomagająco/wspierające
- Chroniące
- Leczące
Standardy zawodowe i etyczne pracy Logoterapeuty - Noo-drama jako metoda pracy z pacjentami
- Podstawy teoretyczne
- Reguły stosowania Noo-dramy
- Przeciwskazania do stosowania Noo-dramy
- Zastosowanie Noo-dramy
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Warsztaty praktyczne z egzystencjalnych metod testowych- Metody diagnozy problemów z zakresu zdrowia, zaburzeń noo-psychosomatycznych i egzystencjalnych
- Test Noo-dynamiki (TND) K. Popielskiego
- Skala zaburzeń Noo-Psychosomatycznych (NPS) K. Popielskiego
- Test Celów Życiowych (PIL) J.C. Crumbaugh, L.T. Macholick
- Test poszukiwania celów noetycznych (SONG) J.C. Crumbaugh, (adaptacja K. Popielski)
- Test kategorii nadające sens (Logo-test) E. Lukas (adaptacja K. Popielski)
Analiza i tworzenie opinii psychologicznej na podstawie wyników wybranych testów - Wizualizacja w Logoterapii
- Podstawy teoretyczne
- Reguły stosowania wizualizacji
- Przeciwskazania do stosowania wizualizacji
- Zastosowanie wizualizacji
Zjazd VIIDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Angelika Szczepanik Metody wykorzystywane w praktyce Logoterapeutycznej- Zastosowanie Dialogu motywującego w Logoterapii
- Podstawy teoretyczne
- Filozofia dialogu motywującego
- Zastosowanie dialogu motywującego
- Język zmiany
- Opór jako odpowiedź na działania terapeuty, a nie cecha klienta
- Umiejętności komunikacyjne w DM
- Etapy zmiany: charakterystyka, cele, strategie oraz pułapki poszczególnych faz
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Kategorie odpowiedzialności w praktyce Logoterapeutycznej- Poczucie odpowiedzialności
- Zasady kształtowania się poczucia odpowiedzialności
- Formy i przejawy poczucia odpowiedzialności
- Logoterapia - wychowanie ku odpowiedzialności
- Braki poczucia odpowiedzialności i jego konsekwencje w funkcjonowaniu
- Rozwój „ja”: norma, zaburzenie, skutki w funkcjonowaniu
- „Ja” zintegrowane, „Ja” otwarte, „Ja” zamknięte, „Ja” rozproszone
- Diagnoza, skutki, terapia
- Metody badania poczucia odpowiedzialności
- Kwestionariusz Poczucia odpowiedzialności (KPO) L. Suchocka
- Kwestionariusz Poczucia odpowiedzialności za zdrowie (KPO_Z) L. Suchocka
Zastosowanie, zasady obliczania wyników, analiza i tworzenie opinii psychologicznej na podstawie wyników wybranych testów |
Zjazd VIIIDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Logoterapia w pracy z traumą- Trauma jako doznanie psychosomatyczne
- Trauma fizyczna
- Trauma psychiatryczna
- Post-cult trauma
- Posttraumatyczny stres (PTSD)
- Zespół ostrego stresu (ASD)
- Stres ekstremalny (DESNOS)
- Posttraumatyczny rozwój (wzrost)
- Trauma jako doświadczenie „egzystencjalnie znaczące”
- Trauma egzystencjalna
- Obszary i symptomy traumy egzystencjalnej
- Techniki i metody pracy z traumą egzystencjalną
- System wartości jako warunek bycia i stawania się oraz podstawa zdrowia psychicznego
- Kwestionariusz traumy egzystencjalnej (KTE) P. Mamcarz (przeprowadzanie, obliczanie wyników, interpretacja)
- Praktyczne warsztaty z wykorzystaniem zdobytej wiedzy
- Egzystencjalne kryzysy rozwojowe a pomoc psychologiczna
- Zagrożenia: zdrowia, normy, rozwoju.
- Skutki, przeciwdziałanie
Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Angelika Szczepanik Logoterapia i noo-psychoterapia w Interwencji kryzysowej- Psychologiczna i egzystencjalna specyfika kryzysu
- Definicja kryzysu
- Sytuacje trudne
- Charakterystyka kryzysu
- Cechy osobowości podatnej na kryzys
- Wydarzenia życiowe poprzedzające kryzys
- Reakcje na kryzys
- Emocjonalne
- Poznawcze
- Behawioralne
- Egzystencjalne
- Interwencja kryzysowa a terapia
- Strategie prowadzenia interwencji kryzysowej
- Etapy interwencji kryzysowej
- Etap I Zdefiniowanie problemu
- Etap II Zapewnienie bezpieczeństwa
- Etap III Udzielanie wsparcia
- Etap IV Identyfikacja zasobów
- Etap V Opracowanie planu działania
- Etap VI Zobowiązanie do działania
- „Ekwipunek” interwenta kryzysowego
- Kontakt z klientem w interwencji kryzysowej
- Ocena natężenia kryzysu oraz ocena sposobu funkcjonowania osoby w interwencji kryzysowej
- Techniki porozumiewania się z osobą w sytuacji kryzysowej
- Proces interwencji kryzysowej
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy |
Zjazd IXDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Justyna Deręgowska Praca z pacjentem psychoonkologicznym w nurcie Logoterapii- Choroba nowotworowa jako sytuacja trudna, wydarzenie krytyczne i źródło kryzysu – interpretacje psychologiczne
- Bio – psycho- egzystencjalne aspekty choroby nowotworowej i procesu jej leczenia w świetle koncepcji bólu totalnego
- Charakterystyka przeżywania choroby nowotworowej i radzenia sobie z nią u pacjentów w różnych okresach rozwojowych (dziecko, nastolatek, dorosły, osoba w wieku podeszłym)
- Rodzina w sytuacji choroby nowotworowej – ujęcie systemowe
- Nadzieja w procesie leczenia
- Proces zdrowienia w chorobie nowotworowej – budowanie nowej tożsamości
- Komunikacja kliniczna z pacjentem chorym onkologicznie i jego rodziną (rozmowa diagnostyczna, rozmowa informacyjna, rozmowa terapeutyczna)
- Istota, charakterystyka i główne założenia opieki paliatywnej
- Cierpienie w umieraniu, śmierć i żałoba – specyfika pracy psychoonkologicznej w kontekście współczesnych postaw społecznych wobec śmierci
- Przewlekłe zmęczenie opiekunów osób chorych na nowotwór i radzenie sobie z nim
- Wypalenie zawodowe personelu i radzenie sobie z nim
Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr Lilia Suchocka Logoterapia: noo-psychoterapia w pracy z pacjentami w cierpieniu- Koncepcja Noo-psychosomatyki i jej znaczenie w rozumieniu zdrowia i zaburzeń. Poszerzenie modelów diagnostycznych psycho-somatycznego i somato-psychicznego
- Cierpienie w chorobie, w sytuacji trudnej: symptomy, formy przeżywania cierpienia
- Zdrowie-choroba: poczucie odpowiedzialności za zdrowie i za proces zdrowienia, osobowość pacjenta a przeżywanie choroby
- Metody testowe w pracy z pacjentem:
- Kwestionariusz doświadczania cierpienia (KDC) L. Suchocka
- Kwestionariusz poczucia odpowiedzialności za proces zdrowienia (KPO_PRZ) L. Suchocka
Zastosowanie, zasady obliczania wyników, analiza i tworzenie opinii psychologicznej na podstawie wyników wybranych testów |
Zjazd XDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Angelika Szczepanik Logoterapia w pracy z osobami uzależnionymi- Definicje i rodzaje uzależnień
- Klasyfikacja i kryteria uzależnienia
- Przegląd teorii uzależnień (przyczyny, czynniki ryzyka, czynniki chroniące, przebieg choroby)
- Modele terapii uzależnień (Model abstynencji; Model redukcji szkód)
- Przebieg procesu terapii uzależnień w nurcie Logoterapeutycznym:
- Nawiązanie kontaktu oraz wielowymiarowa diagnoza uzależnienia i problemów życiowych pacjenta
- Rozpoznanie przez pacjenta własnego uzależnienia oraz szkód z nim związanych
- Nauka radzenia sobie z głodem
- Praca nad uznaniem własnej bezsilności wobec nałogu
- Zdobycie umiejętności ważnych dla trzeźwego życia
- Rozbrajanie mechanizmów uzależnienia
- Radzenie sobie z nawrotami oraz zapobieganie nawrotom w uzależnieniu poprzez odkrycie poczucia sensu życia oraz reorganizację hierarchii wartości
- Odnalezienie sensu życia i dążeń do niego jako czynnik leczący w terapii uzależnień
- Rozwijanie umiejętności życiowych pacjenta
- Rozwiązywanie problemów osobistych
- Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób uzależnionych skoncentrowana na sensie i wartościach
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: dr hab. Krzysztof Gąsior Logoterapia: noo-psychoterapia w krótkoterminowej terapii par- Wprowadzenie: Specyfika pracy z parą
- Struktura i zasady prowadzenia krótkoterminowej terapii par
- Diagnoza problemowa
- Określenie celów pracy terapeutycznej
- Wyznaczenie i skonkretyzowanie oczekiwań partnerów wobec siebie
- Wybór i ustalenie sposobu realizacji oczekiwań – uszczegółowienie i konkretyzacja zachowania
- Przeanalizowanie źródeł motywacji oraz wzmacnianie gotowości do podjęcia wspólnego działania
- Wprowadzanie zmian oraz nowych zachowań na podstawie wyznaczonych celów – określenie warunków realizacji zmiany
- Wzmacnianie zasobów pary (rodziny)
- Praca nad wartościami pary (indywidualnymi oraz wspólnymi)
- Nauka konstruktywnych wzorców komunikacyjnych w parze (rodzinie)
- Praca nad konfliktem
- *Rola pary w systemie rodzinnym (praktyki wychowawcze)
- Intymność w parze
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy |
Zjazd XI Dzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Angelika Szczepanik
Podejście logoterapeutyczne w pracy z osobami zagrożonymi samobójstwem oraz po próbach samobójczych- Charakterystyka syndromu presuicydalnego
- Przyczyny samobójstw
- trudna sytuacja życiowa
- traumatyczne wydarzenia
- toksyczne relacje społeczne
- choroby i zaburzenia psychiczne
- problemy egzystencjalne
- Czynniki ryzyka i grupy najbardziej zagrożone samobójstwem
- Czynniki chroniące przed ryzykiem samobójstwa
- Charakterystyka typów samobójstw
- Egoistyczne
- Altruistyczne
- Anomiczne
- Fatalistyczne
- Symptomatyka syndromu presuicydalnego
- Zawężenie sytuacyjne
- Zawężenie dynamiczne
- Zawężenie stosunków międzyludzkich
- Zawężenie świata wartości
- Efekt Wertera (przyczyny, konsekwencje i przeciwdziałanie)
- Prewencja samobójstw
Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Angelika Szczepanik - Specyfika pracy z pacjentem w sytuacji zagrożenia samobójstwem
- Nawiązywanie kontaktu
- Rozpoznawanie myśli i zamiarów samobójczych u pacjenta
- Rozpoznawanie przypadków wymagających natychmiastowej hospitalizacji
- Wdrożenie pierwszych postępowań zapobiegawczych
- Kontrakt na życie – czym jest i jak go stosować
- Plan terapii
- Odkrycie poczucia sensu życia oraz reorganizacja hierarchii wartości
- Prowadzenie dokumentacji
- Rola konsultacji psychiatrycznej
- Jak poradzić sobie z popełnieniem przez pacjenta samobójstwa?
- Praca z pacjentem po przebytej próbie samobójczej
- Praca z rodziną i bliskimi osoby, która popełniła samobójstwo
Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy |
Zjazd XIIDzień 1. Sobota godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: mgr Marta Czajczyńska Drama w Logoterapii Logodrama (teoria i praktyka) 1. Co to jest drama? (historia, pojęcie, twórcy metody, logodrama) 2. Cele dramy 3. Rola prowadzącego - budowanie wartości człowieka
- specyfika i odpowiedzialność realizacji siebie
- samoświadomość
- ciało przestrzeń
- wyjście po moc ( kontekst mocy, jako sprawstwa)
- relacyjność: " ją do ja", " ja do ty", " ja do my"
4. Sens "bycia w roli" 5. Techniki dramowe - aspekt teoretyczny 6. Techniki dramowe - działania praktyczne 7. Drama - tendencja " ku życiu". Warsztaty: Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy Dzień 2. Niedziela godz. 9:00 - 17:00 Prowadzący: ks. prof. dr hab. Kazimierz Popielski dr Lilia Suchocka mgr Angelika Szczepanik - Ewaluacja zajęć
- Końcowy egzamin teoretyczny
- Odpowiedź ustna dotycząca wybranej tezy egzaminacyjnej
- Egzamin praktyczny:
- Superwizyjne referowanie wcześniej przygotowanego studium przypadku
- Uroczyste zakończenie
- Informacja o ilości uzyskanych punktów z obu części egzaminu
- Rozdanie dyplomów i suplementów
|
|