Kodeks Etyczny Logoterapeuty
Wpis na listę członków Polskiego Towarzystwa Logoterapii i Noo-Psychosomatyki zobowiązuje Logoterpautę do przestrzegania
poniższych zasad Kodeksu Etycznego.
Preambuła
Logoterapia zalicza się do grona metod psychoterapii, wchodząc tym
samym w poczet dyscyplin, w których centralne
miejsce zainteresowania i podejmowanych oddziaływań zajmuje
człowiek. Ze względu na ten czynnik, fundamentalne założenia Kodeksu
Etycznego Logoterapeuty PTLiNPS są spójne z normami
zawartymi w kodeksach etyczno-zawodowych, którymi kierują
się w swej pracy Psycholodzy i Psychoterapeuci.
Logoterapeuta jako specjalista
-
Logoterapeuta szanuje godność i wartość jednostki jako
człowieka, dążąc tym samym do zachowania i ochrony
fundamentalnych jego praw.
-
Logoterapeuta zobligowany jest do stałego rozwoju zawodowego oraz
osobistego, a także do wykorzystywania zdobytej wiedzy
i kompetencji w pracy z pacjentem.
-
Relacje pomiędzy Logoterapeutami opierają się na wzajemnym szacunku,
wynikającym z jedności wartości oraz celów.
-
Logoterapeuci korzystają ze swoich specjalistycznych umiejętności
wyłącznie w celach spójnych z założeniami
logoteorii kierując się dobrem pacjenta.
-
Logoterapeuta jest przedstawicielem grupy zawodów zaufania
społecznego, w związku z czym w swej pracy logoterapeutycznej zobowiązany jest do przestrzegania
norm Kodeksu Etycznego, które określają zasady postępowania
specjalisty w odniesieniu do następujących obszarów:
I Odpowiedzialność; II Kompetencje i Profesjonalizm; III Tajemnica Zawodowa; VI Dobro Klienta; V Stosunki Pomiędzy Specjalistami;
VI Reklama, Badania, Publikacje i Wystąpienia.
I Odpowiedzialność
Zasada generalna:
Świadcząc usługi logoterapeutyczne, specjaliści dbają o utrzymanie najwyższych standardów zawodowych, przyjmując tym samym
odpowiedzialność za konsekwencje swoich czynów.
-
Logoterapeuta jest świadomy ciążącej na nim odpowiedzialności
zarówno względem pacjentów jak i całego społeczeństwa.
Jest ostrożny w sytuacjach, które mogą doprowadzić do
nadużycia jego wiedzy i wpływu.
-
Logoterapeuta z góry jasno tłumaczy i wyjaśnia
klientom wszystkie kwestie dotyczące ich współpracy terapeutycznej.
Unika takiego typu relacji, które mogłyby ograniczyć jego
obiektywność i/lub sprowokować konflikt interesów.
-
Jako członkowie różnego rodzaju organizacji, Logoterapeuci pozostają
odpowiedzialni jako jednostki w stosunku do standardów
zawodowych.
-
Logoterapeuta przed rozpoczęciem pracy z klientem
powinien poinformować go o ewentualnym ryzyku związanym
ze stosowanymi przez niego metodami pracy oraz o istniejących metodach alternatywnych. W przypadku, gdy
Logoterapeuta nie jest w stanie udzielić klientowi
odpowiedniej pomocy, kieruje go do innego specjalisty.
-
Logoterapeuta nie powinien pozostawać obojętny wobec
odstępstw/złamania norm etycznych przez innych logoterapeutów.
Dysponując wiedzą o nieetycznym postępowaniu kolegi
powinien podjąć próbę przekonania go o niewłaściwości
podejmowanych przez niego działań. W przypadku
nieskuteczności podjętej interwencji, Logoterapeuta zgłasza sprawę
do zarządu PTLiNPS.
II Kompetencje i Profesjonalizm
Zasada generalna:
Logoterapeuci zobowiązani są do utrzymywania wysokich standardów
kompetencyjnych. Uznają również granice własnych kompetencji,
świadcząc w sposób profesjonalny usługi zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, które potwierdzone są odpowiednim
dokumentem lub zawodowym doświadczeniem. Logoterapeuci stale
wzbogacają swoją wiedzę oraz podnoszą umiejętności i kwalifikacje zawodowe.
-
Logoterpauci w sposób właściwy reprezentują posiadane
kompetencje, wykształcenie, doświadczenie i ukończone
kursy/szkolenia. Jako udokumentowane kwalifikacje, wynikające z wykształcenia lub szkoleń zawodowych, traktują tylko te stopnie
lub kwalifikacje, które uzyskali od renomowanych instytucji
edukacyjnych i/lub instytucji akredytowanych przez Viktor Frankl
Institute Vienna. Zapewniają, że w dostateczny sposób
spełniają minimalne standardy zawodowe, jakie zostały ustanowione
przez PTLiNPS. Szanują również inne źródła zdobytego doświadczenia,
edukacji oraz odbytych szkoleń.
-
Jako praktycy Logoterapeuci wykonują swe obowiązki w sposób rzetelny z należytym przygotowaniem tak, by
pełnić je na możliwie najwyższym poziomie.
-
Logoterapeuta występujący w roli nauczyciela lub trenera
utrzymuje najwyższy poziom kształcenia a przekazywane przez niego
informacje odnoszą się do bieżącej wiedzy naukowej dotyczącej
omawianych zagadnień i prezentowane są w sposób obiektywny, pełny i dokładny.
-
Logoterapeuci są świadomi istniejących różnic międzyludzkich, które
mogą wynikać m.in. z wieku, płci, pochodzenia itp.
Uznając te różnice stosują w swej pracy odpowiednio
dostosowane metody i techniki pomocy.
-
Logoterapeuci mają świadomość, wpływu osobistych problemów i konfliktów na jakość podejmowanej pracy. Uwzględniając ten czynnik
powstrzymują się od podejmowania jakichkolwiek działań, przy których
ich sprawy osobiste mogłyby negatywnie rzutować na efektywność pracy
lub doprowadzić do wyrządzenia szkody klientom, kolegom, czy innym
jednostkom. (W przypadku podjęcia przez Logoterapeutę
tego typu działania jest on zobligowany, w chwili
uświadomienia sobie osobistych problemów, do zasięgnięcia
odpowiedniego wsparcia (np. superwizja, wsparcie psychologiczne lub
terapia własna), celem ich przepracowania i określenia
czy i w jakim zakresie jest on sam w stanie
świadczyć w tym czasie profesjonalne usługi zawodowe).
-
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie,
Logoterapeuci regularnie odbywają superwizję swojej pracy.
III Tajemnica Zawodowa
Zasada generalna:
Logoterapeuci są zobowiązani do poszanowania poufności informacji,
otrzymanych od klientów. Informacje te mogą zostać przez nich
ujawnione wyłącznie za zgodą klienta, który ich udzielił (lub jego
upoważnionego reprezentanta) lub w sytuacjach, w których zatajenie informacji wiąże się z wyraźnym
zagrożeniem dla klienta lub innych osób. Zgodę na ujawnienie
informacji klient udziela Logoterapeucie na piśmie.
-
Logoterapeuta zobowiązany jest do przestrzegania tajemnicy zawodowej
i poszanowania poufności przekazywanych mu przez klientów
informacji.
-
Logoterapeuci chcąc zaprezentować na forum publicznym w
jakiejkolwiek formie (wykład, artykuł, itp.) uzyskane w trakcie pracy osobiste informacje klienta zobowiązani są uprzednio
do otrzymania zgody lub dostatecznego utajenia wszelkich informacji,
które pozwoliłyby na identyfikację osoby.
-
W przypadku nieobecności Logoterapeuty w placówce, w której się trudni ma on obowiązek zabezpieczenia wszelkiego
rodzaju dokumentacji swoich klientów przed możliwością jej
ujawnienia.
-
Pracując z osobami małoletnimi, Logoterapeuci troszczą
się o ochronę ich interesów, kierując się przede wszystkim ich
dobrem. Osoby te w kontakcie z Logoterapeutą
mają takie same prawa jak osoby dorosłe, w związku z czym Logoterapeuta powinien respektować ich decyzje w zakresie kontaktów z nim.
IV Dobro Klienta
Zasada generalna:
Logoterapeuci w swej pracy kierują się przede wszystkim
dobrem swoich klientów. Informują klientów w pełnym
zakresie odnośnie celu oraz istoty wszelkich podejmowanych działań
związanych ze świadczonymi usługami.
-
Logoterapeuci unikają wykorzystywania zaufania swoich klientów i ich zależności a także relacji o niejednoznacznym charakterze, mogących doprowadzić do zmniejszenia
ich obiektywności i zdolności świadczenia profesjonalnych
usług.
-
Logoterapeuta odpowiedzialny jest za wytłumaczenie klientowi (i w przypadku gdy klientem jest osoba małoletnia – jego
opiekunom) charakteru relacji terapeutycznej oraz dbania o utrzymanie wyznaczonych dla tej relacji granic.
-
Logoterapeuta nie przyjmuje honorariów za odesłanie klienta do
innego specjalisty lub ośrodka.
-
Zakończeniem relacji logoterapeutycznej jest moment, w którym został osiągnięty zamierzony cel terapeutyczny lub jest
dostatecznie jasne, że klient nie wynosi z tej relacji
korzyści lub na prośbę klienta. W dwóch ostatnich
przypadkach Logoterapeuta oferuje klientowi pomoc w znalezieniu alternatywnych możliwości kontynuowania terapii.
V Stosunki Pomiędzy Specjalistami
Zasada generalna:
Logoterapeuci uznają i szanują kompetencje oraz obowiązki
swoich kolegów Logoterapeutów, psychoterapeutów, psychologów, lekarzy
oraz innych specjalistów.
-
Logoterapeuci uznają obszary kompetencji zawodów pokrewnych i kierując się dobrem swoich klientów korzystają z możliwości kontaktu i dostępu do innych
specjalistycznych, profesjonalnych, technicznych oraz
administracyjnych usług. Brak posiadania formalnych relacji ze
specjalistami pokrewnych zawodów nie jest podstawą do zwolnienia ich
z odpowiedzialności zapewnienia klientom możliwie
najlepszych usług wsparcia.
-
Ze względu na wspólne wartości i jednakowe dla
specjalistów cele, które opierają się na dobru i pomocy
klientom, relacje Logoterapeutów pomiędzy innymi Logoterapeutami
oraz profesjonalistami opierają się na wzajemnym szacunku i koleżeństwie.
-
Krytyczna ocena działalności innych specjalistów i kolegów Logoterapeutów nie powinna posiadać charakteru
deprecjonującego osobę. Nie może również pod żadnym pozorem służyć
do rozgrywek osobistych. Logoterapeuta powinien dbać o zachowanie zaufania społecznego wobec jego zawodu, powstrzymując
się tym samym od wydawania ocen wobec innych specjalistów w obecności osób postronnych.
VI Reklama, Badania, Publikacje i Wystąpienia
Zasada generalna:
Każdego rodzaju przedsięwzięcia publiczne (ogłoszenia usług,
wystąpienia, reklamy, działalność promocyjna, publikacje, badania)
powinny opierać się na przekazywaniu informacji prawdziwych,
aktualnych i obiektywnych w sposób dokładny i rzetelny. Podejmując się przeprowadzenia badań, Logoterapeuta
kieruje się przede wszystkim wymiarem ich przydatności dla rozwoju
wiedzy nauki (nie podejmuje działań służących zaspokojeniu wyłącznie
własnej ciekawości), troszcząc się jednocześnie o godność
i dobro uczestników badania.
-
W celu ogłaszania i reklamowania świadczonych usług,
Logoterapeuci przedstawiają swoje dane i posiadane
kompetencje w sposób obiektywny i dokładny,
zgodnie z prawdą, poświadczając kwalifikacje i umiejętności, którymi dysponują odpowiednimi dokumentami.
-
Prezentując swoją ofertę (np. na stronie internetowej) Logoterapeuta
dba o estetykę, przejrzystość i jasność
przekazu. Poza informacjami dotyczącymi oferowanych usług i kompetencji specjalisty, powinien przedstawiać on również takie
dane jak cennik, adres, kontakt, czy godziny pracy, aby klient od
samego początku miał dostęp do najistotniejszych dla niego
informacji.
-
Udzielając wypowiedzi dla szerszej publiczności za pośrednictwem
Internetu, gazet, telewizji lub radia, Logoterapeuta dba, aby
materiał został sporządzony wcześniej oraz zatwierdzony przez niego
przed publikacją.
-
Logoterapeuci związani z rozwojem i/lub promocją
produktów przeznaczonych dla sprzedaży komercyjnej (np. pisanie i wydawanie książek naukowych), starają się w miarę
możliwości zagwarantować ich profesjonalność, rzetelność i akceptowalność pod względem naukowym i etycznym.
-
Logoterapeuci unikają wystąpień w ogłoszeniach
komercyjnych, gdy ich udział opiera się wyłącznie na ich
identyfikacji jako specjalistów, celem uzyskania z nich
osobistych korzyści.
-
Logoterapeuci odpowiadają za rozwój i należytą
prezentację dyscypliny logoterapii i oferowanych usług,
W związku z tym przedstawiane przez nich
produkty i publikacje powinny być prezentowane w sposób uczciwy i dokładny, a nie przejaskrawiony czy
powierzchowny.
-
W ogłoszeniach i reklamach (skierowanych do
przyszłych uczestników badań), zawierających usługi
logoterapeutyczne będące zachętą do uczestnictwa w badaniu, Logoterapeuci powinni w sposób zrozumiały
wyjaśnić wszystkie aspekty oferty oraz zobowiązania niezbędne do
akceptacji przez uczestników.
-
Indywidualne usługi logoterapeutyczne prowadzone są wyłącznie w kontekście profesjonalnej logoterapeutycznej relacji.
-
Udzielając osobistej porady za pośrednictwem forów internetowych,
komentarza w magazynach, radiu i innych
formach nie bezpośredniego kontaktu z klientem,
Logoterapeuta korzysta z najbardziej aktualnych i odpowiednio wybranych informacji, wykazując najwyższy poziom
profesjonalnego osądu.
-
Prawo do publikacji posiadają osoby, mające istotny wkład w jej powstanie. W przypadku publikacji wielu autorów,
ich nazwiska powinny zostać wymienione kolejno z właściwym poszanowaniem stosunku wykonanej pracy: jako pierwszych
wymienia się autorów, których wkład w powstanie
publikacji był największy.
-
Podejmując się przeprowadzenia badań naukowych, na Logoterapeucie
spoczywa odpowiedzialność za wybór odpowiedniego tematu badań,
wyboru metod, analizy, właściwej interpretacji i przedstawienia wyników. Publikując raport ze zrealizowanych badań,
Logoterapeuta nigdy nie zataja danych, które nie potwierdzają
założonych przez niego hipotez, uznając tym samym możliwość
istnienia alternatywnych wyjaśnień jego odkryć.
-
Przymierzając się do wyboru grupy badanych osób, jednym z głównych aspektów, którymi kieruje się Logoterapeuta jest dobro
jednostki. Jest on zobowiązany do podjęcia wszelkich środków
ostrożności, w celu zabezpieczenia praw osób badanych.
-
Logoterapeuta występujący w roli badacza zawsze
gwarantuje i przyjmuje na siebie odpowiedzialność
przestrzegania wytyczonych standardów etycznych przez siebie, swoich
współpracowników oraz innych osób zaangażowanych w badanie.
-
Logoterapeuta występujący w roli badacza przed
rozpoczęciem badania ustala z osobą badaną klarowne i uczciwe zasady dotyczące ich współpracy (rodzaj zobowiązań, zakres
odpowiedzialności, itp.), których zobowiązany jest dotrzymać.
-
W sytuacji, gdy wymagania metodologiczne badania związane
są z koniecznością zatajenia lub zafałszowania części
danych, Logoterapeuta bierze na siebie pełną odpowiedzialność za
1. określenie konieczności zastosowania wybranych metod
wobec spodziewanych wartości (naukowych, rozwojowych, edukacyjnych)
badania; 2. ocenę czy zatajenie lub zafałszowanie części
procedury badania jest jedyną i konieczną opcją dla
spodziewanych wyników; 3. gwarancję dostarczenia badanym
wystarczających wyjaśnień związanych z ich uczestnictwem
w badaniu.
-
Logoterapeuta szanuje prawo i wolność jednostki do
odmówienia uczestnictwa lub zrezygnowania z udziału w badaniu w dowolnym momencie jego trwania. Jest on
również zobowiązany do poinformowania uczestnika o posiadaniu takiej możliwości.
-
Logoterapeuta kierując się w swej pracy dobrem jednostki
jest zobligowany do ochrony uczestnika swojego badania przed
niedogodnościami (zarówno fizycznymi, jak i psychicznymi), szkodą i niebezpieczeństwem, które mogą
pojawić się podczas sytuacji badania. Jeśli zaistnieje ryzyko
wystąpienia negatywnych konsekwencji, badacz ma obowiązek
poinformować o tym badanego.
-
Wszelkie dane uczestnika uzyskane w czasie badania, są
informacjami poufnymi jeżeli uprzednio nie ustanowiono inaczej.